کد مطلب:275241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

علامات غیر حتمیه
در كتاب منتهی الامال 21 علامت از علائم غیر - حتمی بدین ترتیب جمع آوری شده است.

1- خرای شدن دیوار مسجد كوفه.

2- جاری شدن نهری از شط فرات در كوچه های كوفه.

3- آباد شدن شهر كوفه بعد از خراب شدن آن.

4- آب در آوردن دریای نجف.

5- جاری شدن نهری از فرات بغری كه نجف اشرف باشد.

6- ظاهر شدن ستاره دنباله دار در نزدیكی ستاره جدی.

7- ظاهر شدن قحطی شدید قبل از ظهور آن حضرت.

8- وقوع زلزله و طاعون شدید در كثیری از بلاد.



[ صفحه 118]



9 - قتل بیوح یعنی قتل بسیار كه آرام نمی گیرد.

10- تحلیه مصاحف و زخرفه مساجد و تطویل منارات.

11- خراب شدن مسجد برثا.

12- ظاهر شدن آتشی در سمت مشرق زمین كه تا سه روز یا هفت روز در میان زمین و آسمان افروخته شود كه محل تعجب و خوف باشد.

13- ظاهر شدن سرخی شدید كه در اطراف آسمان كه پهن شود و همه آسمان را می گیرد.

14- كثرت قتل و خونریزی در كوفه از جهت - رایات مختلفه.

15- مسخ شدن طائفه ای به صورت قرده و خنازیر.



[ صفحه 119]



16- حركت كردن بیرقهای سیاه از خراسان.

17- آمدن باران شدیدی در ماه جمادی - الثانیه و ماه رجب كه مثل آن دیده نشده.

18- مطلق العنان شدن عرب كه به هر جا كه خواهند بروند و هر چه خواهند بكنند.

19- خروج سلاطین عجم از شان و وقار. [1] .



[ صفحه 120]



20 - طلوع نمودن ستاره ای از مشرق كه مانند ماه درخشندگی داشته باشد كه چشمها را خیره - نماید.

21- فرو گرفتن ظلمت كفر و فسوق و معاصی در تمام عالم. آنچه گذشت علائم غیر حتمی بود و حال باید به علائم حتمی بپردازیم. قبل از شروع در علائم حتمی باید دو مطلب را كه از كتاب مهدی منتظر [2] - استفاده می شود. بیان نمائیم. مطلب اول آن كه: حتمی و غیر حتمی دو معنا دارد.



[ صفحه 121]



1- حتمی و غیر حتمی وقوعی.

2- حتمی و غیر حتمی علائمی. یعنی مراد از علامتهای غیر حتمی علائمی است كه حتما ظهور را پشت سر ندارد بلكه احتمال دارد این ها واقع شده ولی پشت سرشان ظهور محقق نشود و احیانا ممكن است اصلا واقع نشده و ظهور انجام شود اما علائم حتمی هم حتمی الوقوع هستند یعنی حتما واقع خواهند شد و هم حتمی العلامه می باشند به این معنا كه هر گاه واقع شوند حتما ظهور و قیام را با خود خواهند آورد. البته ممكن است علامتی تنها حتمی الوقوع یا حتمی العلامه تنها باشد لكن منظور ما از حتمی فقط آنهای است كه هم حتمی الوقوع و هم حتمی العلامه باشند.



[ صفحه 122]



مطلب دوم آن كه: میان ظهور و قیام حضرت چند ماه فاصله است زیرا ابتدای ظهور هنگام ندای - آسمانی در بیست و سوم ماه رمضان یا اندكی پیش از آن و یا در ماه رجب است ولی قیام آن حضرت در روز عاشورا خواهد بود كه همه این مدت جزء ظهور محسوب می شود به این معنا كه هر چند بعضی از علائم - حتمی مانند نفس زكیه - كه بیان خواهد شد - بعد از ظهور و قبل از قیام می باشد لكن علماء به مجموع علائم قبل از ظهور و قبل از قیام اطلاق علائم ظهور كرده اند پس بعضی از علائم حتمی قبل و بعضی بعد از ظهور، لكن قبل از قیام می باشند. كه حال باید با توجه به این دو مطلب آنها را شروع كنیم.



[ صفحه 123]




[1] در اينجا بايد تذكر داده شود كه پس از دو هزار و پانصد سال سلطنت، آخرين طاغوت عجم بعد از آنكه بوسيله انقلابيون اسلامي از شان و وقار افتاده و فراري بود هم اكنون چند روزي - است كه مرده و در مصر كنار ديگر فراعنه زير خاك رفته است.

[2] مولف اين كتاب عالم زاهد حاج شيخ محمد جواد خراساني است.